Detoxplanering

I våras var första gången jag provade på en detox. Den var 3 dagar, och oh my, vad det var jobbigt... Jag drack väldigt tråkiga och äckliga blandningar och tillagade världens äckligaste soppa. Helt seriöst. Och jag är inte alls kräsen av mig. Jag blandade bland annat ner en hel del selleri i många av "juicerna"... Don't do it fokes! Inte om ni inte gillar det i alla fall, som tydligen inte jag gjorde vilket jag snabbt fick reda på. En del av er kanske inte vet vad en detox är för något? Här kommer i alla fall en kort förklaring:
 
Detox betyder avgiftning och innebär att man följer ett kost-programunder en viss period, vanligtvis så varar dieten i två till fyra veckor. En detox är att ge din kropp "semester" under en period och ger den en chans att återhämta sig. Genom att äta en kost som är utrensande och full av antioxidanter, samt utesluta så många gifter som möjligt, så renar du din kropp från både gifter och slaggprodukter. En detox ger dig även mer energi och bidrar ofta till en mer hälsosam livsstil. En detoxdiet handlar om att utesluta gifter och istället äta en väldigt utrensande kost bestående av mycket färska grönsaker och frukt. Det man bör utesluta ur sin kost är kaffe, svart te, alkohol, rött kött, socker, tobak, animalistiska produkter samt mat som är processad och raffinerad.
 
(Hämtat från detoxdiet.nu)
 
Jag har än en gång tänkt utföra en 3-dagarsdetox. Imorgon börjar den, men det jag denna gång tänkt göra är att göra den mer "rolig" med mer fruktsmoothies än att nästan endast ha ingredienser såsom grönsaker. Idag ska jag lägga upp ett slags schema och även fara på affären och köpa allt som behövs inför helgen. Jag komner lägga upp de flesta av recepten här på bloggen. Wish me luck!
 
Allmänt | |
Upp